Comunicat de presă, 11.12.2019
FSLI: Membrii de sindicat nu sunt mediocri și
submediocri! Mircea Miclea trebuie să își ceară scuze public!
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că
declarațiile recente făcute de fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, la
adresa sindicatelor sunt de o gravitate fără precedent. Să spui despre
majoritatea membrilor de sindicat că sunt mediocri sau submediocri și că sunt
cei care nu au susținut ideea reformării sistemului de educație din România,
este de departe cea mai mare jignire adresată tuturor colegilor noștri. Cerem
pe această cale fostului ministru să își ceară scuze în mod public tuturor
membrilor de sindicat pe care i-a jignit. Mircea Miclea, fost ministru,
politician, cadru didactic, nu trebuie să uite nicio secundă că dacă își dorea
în mod real să îmbunătățească sistemul de învățământ din România ar fi putut să
o facă. A fost apreciat gestul domnului Mircea Miclea în momentul în care și-a
anunțat demisia din funcția de ministru al Educației, invocând faptul că
bugetul alocat educației pentru anul 2006 este insuficient, însă declarațiile
recente îl descalifică. Mircea Miclea anunțase în anul 2005 o serie de reforme
care să conducă la creșterea calității în învățământ și niciun sindicat nu s-a
opus acelei intenții. Iar acum domnul Mircea Miclea acuză sindicatele că sunt
vinovate de nerealizarea reformei în sistemul educațional. De ce nu a rămas
ministru și nu a făcut apel la sindicate pentru a-l sprijini în vederea punerii
în practică a bunelor sale intenții?
Într-un interviu acordat Revistei 22, fostul ministru
al Educației, Mircea Miclea declară faptul că “Sindicaliștii au
preluat puterea și au reușit să convingă foarte mulți oameni că le apără
interesele. Și în felul acesta, apărând mereu partea mai slabă a Educației, au
reușit să facă jocurile educației. Practic, s-au opus sistematic la marea
majoritate a schimbărilor care ar fi reformat sistemul. (…) Aș spune că s-a
opus schimbării partea mediocră și submediocră din sistemul de educație,
controlat în mare măsură de către sindicate, indiferent de generație.”
Este cea mai mare insultă adusă majorității membrilor
de sindicat, cadre didactice din federația noastră, oameni cu rezultate
deosebite la clasă, mulți dintre ei fiind modele de viață pentru generații întregi
de elevi. Despre acești oameni spuneți, domnule Mircea Miclea, că sunt
submediocri?
O mare minciună aruncată în spațiul public este aceea
în care sindicatele din educație nu și-au dorit reforma sistemului de
învățământ. Vă invităm să vedeți arhiva documentelor realizate de federația
noastră și înaintate tuturor miniștrilor Educației, inclusiv dumneavoastră, prin
care am cerut de fiecare dată aceleași lucruri: modificarea planurilor cadru și
a programelor școlare, astfel încât acestea să fie în concordanță cu cerințele
de pe piața muncii; elaborarea unui sistem național de standarde de evaluare a elevilor, a cadrelor
didactice și a unităților de învățământ; modernizarea sistemului de formare a
cadrelor didactice: formarea inițială și cea continuă; salarizarea să țină cont
de performanțele individuale, cel mai important criteriu să fie progresul
elevilor.
Cum puteți să ne acuzați că ne-am opus reformei, când,
în urma demersurilor FSLI, a fost realizată o inițiativă legislativă, având în
spate 200 de mii de semnături, prin care Legea educației să prevadă acordarea a
6% din PIB? FSLI a înțeles că primul pas care trebuie făcut în demararea
reformei este asigurarea unei finanțări corespunzătoare. De ce nu a fost
respectată legea de niciun partid aflat la guvernare? Ați adus exemple din alte
țări dezvoltate; asta înseamnă că sunteți conștient că o reformă substanțială a
educației înseamnă și alocări bugetare pe măsură pentru investiții. Acest lucru
nu s-a întâmplat, pentru că Educația a fost tot timpul pe planul al n-lea, iar
guvernele care s-au perindat au redirecționat banii spre alte domenii de
activitate.
Aveți vreo explicație de ce niciunul dintre
președinții României nu a întors în Parlament
Legea bugetului de stat pe motiv că alocările pentru învățământ sunt
prea mici față de cât ar fi necesar și că nu se respectă, de fapt, LEN?
Fostul Președinte Traian Băsescu este și domnia sa,
printre cei puțini ce-i drept, care văd sindicatele din educație vinovate de
nereformarea acestui domeniu. Reamintim faptul că FSLI a semnat în luna
octombrie 2008 Strategia “Educație și Cercetare pentru Societatea Cunoașterii”, strategie elaborată
sub patronajul Președintelui Românie, în care se regăsesc și propuneri ale federației
noastre. În această strategie se precizează, printre altele că: România trebuie
să ajungă în primele 10 țări din lume la testele PISA; eliminarea diferențelor
dintre învățământul din mediul rural și cel din mediul urban; alocarea a 6% din
PIB pentru educație și 1% pentru cercetare; transformarea corpului didactic
într-o elită profesională etc. De ce toți cei care au fost la putere nu au pus
în practică acele prevederi?
Cine se face vinovat de faptul
că, pentru a se respecta Legea nr. 221/2008, promulgată cu fast de către fostul
Președinte Traian Băsescu, cadrele didactice au fost nevoite să-și ceară acest
drept în instanță și nici acum nu au primit încă toate sumele restante? În anul
2010 veniturile cadrelor didactice au fost diminuate cu aproximativ 40%. Așa
trebuie procedat pentru transformarea corpului didactic într-o elită
profesională, prin umilire?
FSLI a cerut de nenumărate ori regândirea modului în
care sunt formate inițial și continuu cadrele didactice. Ce au făcut toți
miniștrii, cei mai mulți proveniți din mediul universitar, astfel încât cadrele
didactice să beneficieze de o formare inițială corectă și absolut necesară
pentru a putea fi performante în actul de predare-învățare-evaluare?
Modificarea planurilor cadru și a programelor școlare,
astfel încât acestea să fie în concordanță cu cerințele de pe piața muncii, a
fost o altă solicitare a federației noastre. De ce până acum, acest obiectiv
fundamental pentru învățământ nu a fost pus în practică?
Am solicitat
regândirea modului de evaluare pentru elevi, cadre didactice și unități de
învățământ. De ce nu s-a făcut acest lucru?
Am cerut, de asemenea, salarizare diferențiată pentru
cadrele didactice, pentru că performanța trebuie răsplătită, iar principalul
criteriu să fie progresul elevilor.
Ați spus, domnule Miclea, că sindicalizarea a făcut un
rău. Calitatea de membru de sindicat este un drept constituțional, pe care îl
are fiecare angajat din România, din mediul privat sau public. Calitatea de
membru de sindicat se dobândește în urma unei adeziuni la sindicat, nu prin impunere
de către cineva! Prin afirmația pe care ați făcut-o nu faceți altceva decât să
demonstrați că promovați un alt sistem al muncii, în niciun caz pe cel care
oferă drepturi și libertăți angajaților, așa cum este prevăzut în legislația
internațională a muncii!
Dar, cel mai simplu este să dai vina pe alții, atunci
când vrei să-ți ascunzi incompetența și neputința!
În numele
membrilor de sindicat, pe care îi respectăm, vă cerem domnule Mircea Miclea să
vă retrageți, în mod public, cuvintele care au lovit puternic în fiecare dintre
noi, cadrele didactice!