Ordonanţă
de urgenţă nr. 117/2013 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei
naţionale nr. 1/2011 şi pentru luarea unor măsuri în domeniul învăţământului
Art. I.
- Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie
2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. La articolul 16, alineatele (1) şi
(2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Învăţământul general obligatoriu
este de 11 clase şi cuprinde învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi
primii 2 ani ai învăţământului secundar superior. Învăţământul liceal devine
obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020.
(2) Obligaţia de a frecventa
învăţământul obligatoriu de 11 clase, la forma cu frecvenţă, încetează la
vârsta de 18 ani."
2. Articolul 23 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Sistemul naţional de învăţământ
preuniversitar cuprinde următoarele niveluri:
a) educaţia timpurie (0-6 ani), formată
din nivelul antepreşcolar (0-3 ani) şi învăţământul preşcolar (3-6 ani), care
cuprinde grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare;
b) învăţământul primar, care cuprinde
clasa pregătitoare şi clasele I-IV;
c) învăţământul secundar, care
cuprinde:
(i) învăţământul secundar inferior sau
gimnazial, care cuprinde clasele V-VIII;
(ii) învăţământul secundar superior care
poate fi:
- învăţământ liceal, care cuprinde
clasele de liceu IX-XII/XIII, cu următoarele filiere: teoretică, vocaţională şi
tehnologică;
- învăţământ profesional cu durata de
3 ani;
d) învăţământul terţiar nonuniversitar,
care cuprinde învăţământul postliceal.
(2) Învăţământul liceal este organizat
în două cicluri care se succedă: ciclul inferior al liceului, format din
clasele a IX-a - a X-a, şi ciclul superior al liceului, format din clasele a
XI-a - a XII-a/a XIII-a.
(3) Învăţământul liceal, vocaţional şi
tehnologic, învăţământul profesional şi învăţământul postliceal se organizează
pentru specializări şi calificări stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale,
în conformitate cu Registrul naţional al calificărilor."
3. La articolul 24, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Învăţământul general obligatoriu
este format din învăţământul primar, învăţământul secundar inferior şi primii 2
ani ai învăţământului secundar superior."
4. La articolul 30, alineatul (3) se
abrogă.
5. La articolul 31, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Durata studiilor în învăţământul
liceal este de 4 sau 5 ani, în conformitate cu planurile-cadru aprobate de Ministerul
Educaţiei Naţionale. Pentru unele forme de învăţământ cu frecvenţă şi pentru
învăţământul liceal cu frecvenţă redusă, durata studiilor se prelungeşte cu un
an."
6. La articolul 32, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Absolvenţii clasei a X-a din cadrul
filierei tehnologice sau vocaţionale care au finalizat un stagiu de pregătire
practică pot susţine examen de certificare a calificării corespunzător
nivelului de certificare stabilit prin Cadrul naţional al calificărilor."
7. La articolul 33, alineatele (5) şi
(6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Absolvenţii învăţământului
profesional care promovează examenul de certificare a calificării profesionale
pot urma cursurile învăţământului liceal.
(6) Absolvenţii învăţământului
obligatoriu care întrerup studiile pot finaliza, până la vârsta de 18 ani, cel
puţin un program de pregătire profesională care permite dobândirea unei
calificări corespunzătoare Cadrului naţional al calificărilor."
8. La articolul 44, după alineatul (9)
se introduc trei noi alineate, alineatele (91)-(93), cu
următorul cuprins:
"(91) Învăţământul
postliceal se încheie cu examen de certificare a competenţelor profesionale.
Modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor
profesionale este reglementat de Ministerul Educaţiei Naţionale prin
metodologie specifică, elaborată cu consultarea factorilor interesaţi şi
aprobată prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(92) Candidaţii proveniţi din învăţământul postliceal de stat admişi pe locurile finanţate de la bugetul de stat pot susţine examenul de certificare a calificării profesionale, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe stabilite la nivelul centrului de examen, luând în considerare cheltuielile de examen per candidat.
(93) Absolvenţii învăţământului postliceal care susţin şi promovează examenul de certificare a calificării profesionale primesc certificat de calificare profesională, corespunzător nivelului stabilit prin Cadrul naţional al calificărilor şi Suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass."
(92) Candidaţii proveniţi din învăţământul postliceal de stat admişi pe locurile finanţate de la bugetul de stat pot susţine examenul de certificare a calificării profesionale, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe stabilite la nivelul centrului de examen, luând în considerare cheltuielile de examen per candidat.
(93) Absolvenţii învăţământului postliceal care susţin şi promovează examenul de certificare a calificării profesionale primesc certificat de calificare profesională, corespunzător nivelului stabilit prin Cadrul naţional al calificărilor şi Suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass."
9. La articolul 63 alineatul (1),
literele c), d), e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) învăţământul primar: clasa cuprinde
în medie 20 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 25;
d) învăţământul gimnazial: clasa
cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 30;
e) învăţământul liceal şi profesional:
clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puţin de 15 şi nu mai mult de
30;
f) învăţământul postliceal: clasa
cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puţin de 15 şi nu mai mult de
30;".
10. La articolul 71, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31) Pe parcursul clasei pregătitoare nu se acordă note sau calificative."
10. La articolul 71, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31) Pe parcursul clasei pregătitoare nu se acordă note sau calificative."
11. La articolul 74, alineatul (5) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza
unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale, se realizează o
evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării
se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se
realizează prin următoarele probe:
a) o probă scrisă la limba şi literatura
română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la
matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de
circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a
calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de
evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului."
12. La articolul 75, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Continuarea studiilor din
învăţământul gimnazial în învăţământul liceal sau în învăţământul profesional
este asigurată pe baza unui proces de consiliere şi de orientare şcolară şi
profesională. Numărul de locuri alocate clasei a IX-a din învăţământul liceal
şi profesional este cel puţin egal cu cel al absolvenţilor clasei a
VIII-a."
13. La articolul 76 alineatul (2),
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) în cazul în care numărul de
candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de
învăţământ, admiterea se face luând în calcul în proporţie de 70% portofoliul
educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului obligatoriu,
precum şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a
VIII-a şi în proporţie de 30% nota obţinută la proba de admitere stabilită de unitatea
de învăţământ."
14. La articolul 76, alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Metodologia-cadru de organizare şi
desfăşurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educaţiei
Naţionale şi este dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu
la începutul clasei a VIII-a. Unităţile de învăţământ au obligaţia de a anunţa
public disciplina sau disciplinele la care se susţine proba de admitere,
programele, procedurile de organizare a acesteia, precum şi modul de utilizare
a portofoliului educaţional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a
VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susţine la cel mult două
discipline."
15. La articolul 84, alineatele (1) şi
(2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 84. - (1) Elevii din învăţământul obligatoriu,
profesional şi liceal acreditat/autorizat beneficiază de tarif redus cu 50%
pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi
pentru transportul intern auto, feroviar şi naval, pe tot parcursul anului
calendaristic.
(2) Elevii orfani, elevii cu cerinţe
educaţionale speciale, precum şi cei pentru care s-a stabilit o măsură de
protecţie specială, în condiţiile legii, sau tutela beneficiază de gratuitate
pentru toate categoriile de transport prevăzute la alin. (1), pe tot parcursul
anului calendaristic."
16. La articolul 85, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Statul subvenţionează toate
costurile aferente frecventării liceului pentru elevii provenind din grupuri
socioeconomice dezavantajate, precum şi pentru cei care frecventează
învăţământul profesional, inclusiv pentru perioada stagiilor de pregătire
practică. Modalitatea de subvenţionare şi criteriile de acordare a subvenţiei
se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei
Naţionale."
17. La articolul 102, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Finanţarea învăţământului
preuniversitar particular şi confesional acreditat se face din taxe, din
fonduri publice, în cazul învăţământului preşcolar şi al celui obligatoriu,
precum şi din alte surse, potrivit legii."
18. La articolul 104, după alineatul (5) se introduc patru noi alineate, alineatele (51)-(54), cu următorul cuprins:
"(51) În cazuri excepţionale, atunci când sumele repartizate în baza standardelor de cost nu asigură plata drepturilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-d) la unele unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, în cadrul sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate judeţului/municipiului Bucureşti prin legea bugetului de stat, direcţiile regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti, cu asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratelor şcolare, pot efectua redistribuiri ale sumelor repartizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti cu această destinaţie sau pot proceda la repartizarea sumelor rămase nerepartizate, după caz.
18. La articolul 104, după alineatul (5) se introduc patru noi alineate, alineatele (51)-(54), cu următorul cuprins:
"(51) În cazuri excepţionale, atunci când sumele repartizate în baza standardelor de cost nu asigură plata drepturilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-d) la unele unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, în cadrul sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate judeţului/municipiului Bucureşti prin legea bugetului de stat, direcţiile regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti, cu asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratelor şcolare, pot efectua redistribuiri ale sumelor repartizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti cu această destinaţie sau pot proceda la repartizarea sumelor rămase nerepartizate, după caz.
(52) Aprobarea
redistribuirii/repartizării sumelor potrivit prevederilor alin. (51)
se va face numai după verificarea de către inspectoratul şcolar, pe baza
raportului de audit/control, a modului de angajare şi utilizare a sumelor
alocate pentru finanţarea de bază, pe baza costurilor standard per
elev/preşcolar şi după verificarea corelării numărului de personal cu numărul
de elevi. În urma verificării, inspectoratul şcolar stabileşte şi propune
direcţiilor regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale
finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti sumele ce urmează a fi
redistribuite/repartizate suplimentar.
(53) Redistribuirea sumelor între unităţi de învăţământ cu personalitate juridică din cadrul aceleiaşi unităţi administrativteritoriale se aprobă de consiliul local, la propunerea primarului, cu avizul conform al inspectoratului şcolar.
(54) Redistribuirea sumelor între unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, potrivit prevederilor alin. (51) şi (52), conduce implicit la modificarea bugetelor iniţiale aprobate, calculate pe baza costurilor standard per elev/preşcolar."
(53) Redistribuirea sumelor între unităţi de învăţământ cu personalitate juridică din cadrul aceleiaşi unităţi administrativteritoriale se aprobă de consiliul local, la propunerea primarului, cu avizul conform al inspectoratului şcolar.
(54) Redistribuirea sumelor între unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, potrivit prevederilor alin. (51) şi (52), conduce implicit la modificarea bugetelor iniţiale aprobate, calculate pe baza costurilor standard per elev/preşcolar."
19. La articolul 105, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 105. - (1) Finanţarea complementară asigură
cheltuieli de capital, cheltuieli sociale şi alte cheltuieli asociate
procesului de învăţământ preuniversitar de stat care nu fac parte din
finanţarea de bază a unităţilor şcolare."
20. La articolul 105 alineatul (2), după
litera k) se introduce o nouă literă, litera l), cu următorul cuprins:
"l) alte cheltuieli de natura bunurilor
şi serviciilor, care nu fac parte din finanţarea de bază."
21. La articolul 111, alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Autorităţile administraţiei publice
locale hotărăsc alocarea de fonduri, din veniturile proprii ale acestora, ca
participare la finanţarea de bază şi ca finanţare complementară a unităţilor de
învăţământ preuniversitar de stat."
22. La articolul 112, după alineatul (6)
se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) În situaţii temeinic justificate,
dreptul de administrare al Ministerului Educaţiei Naţionale asupra terenurilor
şi clădirilor în care îşi desfăşoară activitatea inspectoratele şcolare
judeţene, casele corpului didactic, centrul naţional de excelenţă, centrele recreative
şi de divertisment, Palatul Naţional al Copiilor, palatele şi cluburile
elevilor, cluburile sportive şcolare se poate transmite şi altor
unităţi/instituţii din sistemul de învăţământ, la propunerea Ministerului
Educaţiei Naţionale, prin hotărâre a Guvernului."
23. La articolul 125 alineatul (1),
litera b) se abrogă.
24. La articolul 132, alineatul (5) se
abrogă.
25. La articolul 136, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 136. - (1) Anul universitar începe, de regulă,
în prima zi lucrătoare a lunii octombrie, include două semestre şi se
finalizează la 30 septembrie din anul calendaristic următor. Un semestru are,
de regulă, o durată de 14 săptămâni de activităţi didactice urmate, de regulă,
de minimum 3 săptămâni de examene. Structura anului universitar se aprobă de
către senatul universitar. În atribuirea creditelor de studii transferabile
dintr-un semestru se are în vedere o perioadă de minimum 17 săptămâni."
26. La articolul 160, alineatele (1),
(2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 160. - (1) Studiile universitare de doctorat se
organizează cu finanţare de la bugetul de stat, în regim cu taxă sau din alte
surse legal constituite. Finanţarea studiilor de doctorat poate fi realizată şi
de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare,
pe baza unui contract. Modelul de contract şi metodologia de realizare a
finanţării se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(2) Prin hotărâre a Guvernului iniţiată
de Ministerul Educaţiei Naţionale se alocă anual, pentru studiile universitare
de doctorat, un număr de locuri multianuale, echivalent numărului de granturi
multianuale, pe o durată de minimum 3 ani. În metodologia de calcul a
finanţării universităţilor se vor avea în vedere costurile pentru programul de
studii avansate şi pentru programul de cercetare. Aceste costuri sunt ajustate
cu coeficienţi corespunzători pe domenii disciplinare şi profesionale ale
doctoratului.
(3) Alocarea locurilor, respectiv a
granturilor, pe universităţi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei
naţionale. Prioritate vor avea universităţile de cercetare avansată şi
educaţie."
27. La articolul 160, alineatul (4) se
abrogă.
28. La articolul 193, alineatele (7) şi
(9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(7) Pentru programele de licenţă, master
şi doctorat, finanţarea instituţiilor de învăţământ superior de stat, din surse
publice, se face pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei
Naţionale prin consultare cu CNFIS şi aprobate prin ordin al ministrului
educaţiei naţionale.
(9) Programele de excelenţă prevăzute la
alin. (8) se stabilesc pe baza evaluării prevăzute la alin. (3)."
29. La articolul 193, alineatul (10) se
abrogă.
30. La articolul 197, litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) universităţilor de stat li se alocă
un fond distinct pentru dezvoltarea instituţională, din bugetul alocat
Ministerului Educaţiei Naţionale. Fondul de dezvoltare instituţională se
adresează celor mai performante instituţii de învăţământ superior din fiecare
categorie şi se alocă după criterii competitive bazate pe standarde
internaţionale. Metodologia de alocare şi utilizare a fondului pentru
dezvoltare instituţională se elaborează de către Ministerul Educaţiei Naţionale
şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale."
31. La articolul 205, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În timpul anului universitar,
studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de
învăţământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de
tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun,
transportul intern auto, feroviar şi naval. Studenţii orfani sau proveniţi din
casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de
transport."
32. La articolul 206, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Din taxele de la studenţii şi
cursanţii străini, încasate de instituţiile de învăţământ superior de stat, se
virează la Ministerul Educaţiei Naţionale un cuantum de 5% din încasările în
valută."
33. La articolul 221, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În exercitarea atribuţiilor sale,
Ministerul Educaţiei Naţionale colaborează în principal cu Consiliul Naţional
al Rectorilor şi, după caz, cu autorităţi şi asociaţii profesionale şi
ştiinţifice naţionale şi internaţionale reprezentative, federaţii sindicale la
nivel de ramură şi federaţii studenţeşti legal constituite la nivel naţional.
Reprezentanţii Consiliului Naţional al Rectorilor şi reprezentanţii
învăţământului particular sunt parteneri de dialog social."
34. Articolul 253 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 253. - (1) Cadrele didactice netitulare
calificate care au participat în ultimii 6 ani la concursul naţional unic de
titularizare, care au obţinut cel puţin nota/media 7 şi au ocupat un post/o
catedră, devin titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele condiţii generale:
a) se certifică viabilitatea
postului/catedrei;
b) consiliul de administraţie al unităţii
de învăţământ respective este de acord.
(2) Condiţiile specifice pentru
titularizarea personalului didactic, care a participat la concursuri de
titularizare, în sistemul de învăţământ preuniversitar, în condiţiile alin.
(1), se stabilesc prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de
dialog social şi aprobată prin ordin al ministrului educaţiei naţionale."
35. La articolul 284, după alineatul (6)
se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) Reîncadrarea în funcţia de personal
didactic a personalului didactic pensionat care nu a depăşit cu 3 ani vârsta de
pensionare se face anual, cu menţinerea drepturilor şi obligaţiilor care decurg
din desfăşurarea activităţii didactice avute anterior pensionării, cu acordul
consiliului de administraţie, potrivit metodologiei prevăzute la alin. (6), cu
condiţia suspendării pensiei pe durata reîncadrării."
36. La articolul 285, alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) În învăţământul superior poate
funcţiona personal didactic asociat pentru funcţiile didactice prevăzute la
alin. (1)."
37. La articolul 289, după alineatul (6)
se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) Reîncadrarea în funcţia de personal
didactic a personalului didactic pensionat se face anual, cu menţinerea
drepturilor şi obligaţiilor care decurg din activitatea didactică desfăşurată
avute anterior pensionării, cu aprobarea senatului universitar, conform
metodologiei prevăzute la alin. (6), cu condiţia suspendării pensiei pe durata
reîncadrării."
38. La articolul 296, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Angajarea specialiştilor cu valoare
ştiinţifică şi profesională recunoscută în domeniu din ţară sau din
străinătate, în calitate de cadre didactice asociate invitate, se avizează de
către consiliul departamentului şi se aprobă de consiliul de
administraţie."
39. La articolul 301, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31) În cazul specialiştilor cu valoare ştiinţifică şi profesională recunoscută în domeniu, invitaţi în calitate de cadre didactice asociate, nu sunt aplicabile prevederile alin. (3) lit. a)."
39. La articolul 301, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31) În cazul specialiştilor cu valoare ştiinţifică şi profesională recunoscută în domeniu, invitaţi în calitate de cadre didactice asociate, nu sunt aplicabile prevederile alin. (3) lit. a)."
40. La articolul 361 alineatul (3),
literele b), c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) evaluarea naţională organizată la
finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile
prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul
şcolar 2015-2016;
c) examenul de bacalaureat se va
desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia
de elevi care începe clasa a IX-a în anul şcolar 2015-2016;
d) admiterea la liceu se va desfăşura
în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi
care începe clasa a V-a în anul şcolar 2015-2016."