*****CONCURS DIRECTORI 2017*****GRADATII DE MERIT 2017*****OUG NR. 17/2017 - MAJORARE SALARII NEDIDACTIC*****OMEN NR. 3252/2017*****OMEN NR. 3160/2017*****OMEN NR. 3151/2017*****HG NR. 38/2017*****MIȘCAREA PERSONALULUI DIDACTIC 2017-2018*****OMENCS NR. 6161/2016*****

joi, februarie 03, 2011

Interviu cu ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Daniel Petru Funeriu

FUNERIU: Aceasta „politizare politica” a scolii este ca drobul de sare din povestea lui Creanga.
Interviu cu ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Daniel Petru Funeriu
Marilena Gheorghita
1. Credeti ca Legea Educatiei Nationale va fi durabila, in conditiile in care a fost contestata de sindicate, partidele din Opozitie si asociatiile de parinti?
Da, sunt convins ca va fi durabila pentru ca efectele pozitive se vor vedea inainte de incheierea mandatului meu. De asemenea, nu cred ca este cazul sa cadeti in capcana generalizarilor si sa spuneti ca toti partenerii ministerului critica legea. De exemplu, daca cititi presa internationala de specialitate, veti vedea ca ceea ce facem este foarte apreciat. Mai mult, rapoartele recente ale Bancii Mondiale arata ca prin aceasta lege facem multe lucruri de prea multa vreme amanate. Sa nu uitam ca legea 84, desi a trecut prin Parlament, a suferit ulterior un mare numar de modificari. Acum discutia trebuie sa fie dusa inspre gasirea celor mai bune mijloace de a pune legea in aplicare, pentru ca avem o lege publicata in Monitorul Oficial. O vom pune in aplicare chiar din ziua intrarii ei in vigoare, cu masurile tranzitorii firesti pentru a nu perturba anul scolar, nici pentru elevi nici pentru cadrele didactice.
2. Va reusi Ministerul Educatiei sa elaboreze in opt luni toate metodologiile de aplicare a L.E.N.?
Da. Este o cerinta legala si eu stiu ca unde e lege nu e tocmeala. Tin foarte mult ca toate metodologiile sa fie elaborate impreuna cu cadrele didactice, cu asociatiile profesionale si discutate temeinic cu sindicatele. A trecut vremea cand reforma venea prin fax de la minister. Acum lucrurile trebuie sa functioneze invers: oamenii din sistem trebuie sa fie parte a solutiilor, trebuie sa folosim experienta celor de la catedra.
3. Potrivit L.E.N., in consiliul de administratie al scolii, majoritatea este formata din reprezentantii autoritatilor locale si cei ai parintilor. In aceasta situatie, cum poate Ministerul Educatiei sa evite politizarea sistemului?
Din 7 membri ai unui consiliu de administratie doar 2 reprezinta colectivitatea locala, aleasa prin vot de cetateni. Iar dupa cum stiti autoritatile locale au culori diferite de la localitate la localitate. Cum vor putea duce parintii (2 la numar) intr-un astfel de consiliu de administratie la politizarea sistemului poate imi spuneti dumneavoastra. Iar in ceea ce priveste cadrele didactice, desigur, profesorilor nu le este interzis sa aiba activitati politice si chiar sa activeze in partide politice, dar sunt convins ca nu ei au interese politice in scoala. Legea NU permite politizarea scolii. Aceasta „politizare politica” este ca drobul de sare din povestea lui Creanga. Interesant este ca fac foarte mult caz de ea tocmai cei care au vrut sa elimine prevederea potrivit careia directorilor de scoli le era interzis sa activeze in conducerea filialelor partidelor politice. Mai mult, cei care ma acuza pe nedrept de acest lucru sunt exact cei care conduc universitati dar sunt si mari lideri politici: Marga si Andronescu.
4. Sindicatele se plang de lipsa dialogului social cu autoritatile statului(Guvern, Ministerul Educatiei, inspectorate scolare). Care este cauza?
De cand sunt ministru al educatiei nu au trecut doua saptamani fara sa discut cu liderii sindicali, la telefon sau fata in fata. Noi avem structurile de dialog social care functioneaza potrivit legii. Prin „dialog” inteleg, desigur, discutii civilizate, in cadru organizat, asa cum se intampla frecvent. E mai greu sa ai dialog prin portavoce sau prin intermediul unor posturi de televiziune specializate in dezinformare. Sunt un om rational si calm iar in ceea ce ma priveste orice discutie este posibila doar pe baza argumentelor rationale.
5. Presedintele Traian Basescu a reafirmat ca sindicatele se opun reformarii sistemului de invatamant. Care este opinia d-voastra?
Nu este rostul meu sa comentez declaratiile sefului statului.
6. Credeti ca un profesor care castiga 700 de lei/luna este motivat sa faca performanta in sistemul de invatamant? Daca ati fi in locul acestui profesor, cum ati reusi sa va intretineti familia? La ce ati renunta?
Suma indicata de dumneavoastra nu este cea corecta. Desigur, nici suma reala nu este una mare, dar este bine sa fim corect informati. Guvernul a promis ca in 2011 va fi mai bine si, fara presiunea strazii, am crescut salariile fata de octombrie 2010 cu 15%. Sper ca nu va imaginati ca sunt multumit de salariile mici ale cadrelor didactice. Din pacate acestea sunt in momentul de fata posibilitatile reale ale Romaniei. Dupa cum stiti in noua LEN este prevazut un buget mult mai mare pentru educatie, iar Legea salarizarii unitare pune profesorul pe o treapta superioara in piramida salarizarii din Romania, atat la intrarea in sistem cat si de-a lungul carierei. Va asigur ca dupa primele semne de insanatosire ale economiei romanesti, soarta profesorilor se va schimba mult în bine. Le multumesc la modul cel mai sincer pentru sacrificiul facut si le promit ca lucrurile se vor imbunatati. Acum o putem spune: daca profesorii nu ar fi fost solidari in vara lui 2010 cu soarta acestei tari si ar fi dat curs mintilor infierbantate, Romania ar fi alunecat in haos. Cu consecinte greu de imaginat. Sa nu uitam totusi un lucru esential: elevii din Romania au nevoie de cadre didactice foarte bine pregatite, corect selectate si bine rasplatite. Fara cele trei caracteristici la un loc nu vom reusi sa imbunatatim starea educatiei. Aici vad si un nou rol pentru sindicate: in formarea continua a cadrelor didactice pe paliere specifice.
7. Ati afirmat ca reforma fara bani nu este posibila. Tinand cont ca, in 2011, sistemul de invatamant a primit putin peste 3% din PIB, cum credeti ca veti obtine 6% din PIB in 2012, pentru a respecta L.E.N.?
Va rog sa observati ca nu sunt un adept al folosirii termenului de reforma. Prea multi l-au folosit dar nu au facut nimic. Avem o lege care trebuie respectata si aplicata. Acum economia Romaniei se afla intr-o situatie exceptionala. Starea de normalitate o reprezinta insa cea descrisa in lege. Nu trebuie sa facem nimic special ci doar sa aplicam Legea. Conditia este insa ca economia europeana si, implicit, cea romaneasca, sa iasa din starea de criza economica. E nevoie de resurse pentru a pune in aplicare legea. .
8. Cum comentati faptul ca salariatii din invatamant au castigat in instanta procesele privind reducerea salariilor sau a indemnizatiilor de concediu cu 25%?
Nu am comentat si nu voi comenta niciodata deciziile justitiei.
9. Cate posturi vor mai fi reduse in invatamant, ca efect al aplicarii L.E.N.?
Anul acesta scolar se va incheia exact asa cum el a inceput. Sistemul educational este unul dinamic. Oamenii pleaca si intra in sistem in functie de nevoile acestuia. Trebuie sa fim inventivi si sa ne gandim la diversificarea ofertei educationale, de exemplu prin sistemul after school. Datoria noastra este sa asiguram functionalitatea sistemului la parametri de performanta cat mai inalti. Conteaza ca toti copiii din Romania sa fie instruiti de cadre specializate. De aceea, acolo unde unele posturi nu se justifica din punctul de vedere al acoperirii necesarului, ele vor fi reduse, iar acolo unde in prezent nu exista suficiente cadre specializate se va incerca o aducere a acestora.
10. Ce va reprosati de cand ati preluat conducerea Ministerului Educatiei?
De plusurile si minusurile activitatii mele se ocupa un grup de oameni pe care ii vedeti seara de seara la televizor! Fiecare poate sa judece rezultatele. Regret doar ca prin tensionari politice s-a incercat punerea cadrelor didactice in mijlocul unei batalii care nu este a lor. Ma bucur ca nu au cazut in aceasta capcana care ar fi putut sa fie fatala tarii anul trecut. Trebuie sa recunosc ca nu e usor sa auzi zilnic minciuni despre tot felul de lucruri presupuse, care nu se confirma niciodata. Nu e usor nici sa auzi minciuni despre cadrele didactice si presupusa lor indiferenta.